29 March, 2011

Batik Cake in the house!!!

Google search.


Assalammualaikum and Hello...
So, what are doing today or week day? Did you feel like to eat something special or sweet?
Today, I would to teach you how to make a Batik Cake! Yeah!!! wuhooo..
Its just a simple recipe and too easy.. <--- bermat saleh pulak kaw!


Bahan/ Ingredients (3 or 4 orang)

1. Biskut Mary 1 peket (di patah 4)
2. Buttercup 1/2 buku
3. Koko/ coco 1 cawan teh
4. Susu Pekat Manis 1 cawan teh
5. Milo 1 cawan teh
6. Nestum 1 cawan teh (kalau nak lebih sedap)
7. Air suam 1 cawan

Hiasaan (kalau tampak lebih menarik, sedap, cantik)

Coklat di cairkan
Warna-warni 1 botol kecil
badam di hiris


Cara

Mula-mula cairkan buttercup itu tadi menjadi cair seperti minyak. Ambil bekas yg agak sederhana. Masukkan milo, koko, nestum dan susu itu tadi. Kemudian, masukkan sedikit demi sedikit air suam itu. Jangan terlalu cair adunan itu. Pastikan adunan itu pekat. Lepas itu, masukkan buttercup yg telah dicairkan tadi dan akhirnya masukkan pula biskut mary itu. Gaulkan sehingga rata dan kemudian dimasukkan ke dalam bekas seperti loyang. Rata2kan kedalam loyang itu. Bolehlah dihiaskan mengikut kehendak anda. Masukkan ke dalam peti ais bukan oven! =)

SELAMAT MENCUBA!


Photobucket

2 comments:

Nor Suhaiza said...

oooo...bnyk cara ek buat kek batik ni.kalo saya:
1 buku buttercup
5 biji telur
1/2 cawan koko
1 cawan milo
1/2 cawan gula
1/2 cawan susu
biskut merry diptahkan 4....

buttercup,koko,milo,telur,gula...dipukul sekali..bila dah kembang,masak dgn api perlahan.masukkan susu..msk selama 5 minit.make sure jgn hanggus,theb msukkan biskut merry.bila dah rata masukkn dlm loyang.tekan2 bg mampat n masukkan dlm peti ais...

MaiZerr said...

Haah. byk care..
ni care sy mase blaja kat sekola dulu dgn kawan... nak letak telur boleh, xnk pun xpe.. :)

msk atas dapur tu takot hangus. that's y sy kate masuk air suam je.. lagi berjage2 kann.. :)

ape2 pun thanks.. share ur recipe..