06 June, 2011

Wang boleh membawa maut dan penyelamat...

Assalammualaikum...
Tengok je tajuk perghh!!! Wang atau pun biasa orang panggil duit la kan.. Boleh bawa maut dan juga penyelamat siapa-siapa saje. Betul tak? betul tak? Zaman sekarang ni macam-macam benda boleh berlaku. Benda yang tak dijangka boleh berlaku. Cuma dekat dengan jauh je dengan kita ni..

Duit? perrghh!! siapa je tak kenal. Budak kecik yang belum sekolah pun dah kenal tau tak. Dah pandai berminta-minta duit. Time raya lah confirm budak-budak paling suka. Sebab nak kumpul duet. Siapa paling banyak kan.. Itu lah permulaannya duit kepada manusia. Setelah bersekolah, remaja dan dewasa, Duit semakin diperlukan untuk keperluan hidup.. Pergi toilet pun kena bayar 20 sen. Tak ke guna duit juga tu.

Mautnya datang apabila duit yang dicari tu bukan yang hala. Dari hasil kongsi gelap, jual arak, jual dadah atau buat business dadah yang paling senang kaya. Baru-baru ni keluar diberita, kes budak perempuan masih sekolah berumur 16 tahun dan teman lelakinya jual dadah demi cari pendapatan lebih. Kesalahan paling besar adalah menjual dadah. Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya akan jatuh ke tanah jua.

Tak ada duit, jangan nak berangan nak jadi kaya lah weii.. Tapi kena ada usaha juga. Kalau duduk rumah hanya goyang kaki, hmmm.. mimpi jela nak jadi kaya tu. Tak mudah nak jadi senang. Tak susah nak jadi susah. Kalau ada banyak duit, nak buat apa saje tak perlu fikir panjang sangat kalau berkaitan dengan duit. Sekejap saje dah settle..

p/s: usaha tangga kejayaan. Majulah demi masa depan anda, negara, bangsa dan agama..


Photobucket

No comments: